Játékosok száma: kettő
Kellékek: egy csomag kártya
Nehézségi fok: gyerekek és felnőttek számára egyaránt élvezetes
Játékidő: fél óra
Előkészítés: Ehhez az olasz eredetű játékhoz a csomagból kivesszük a 8-as, 9-es és 10-es lapokat. Hasonlóképpen, mint a kaszinóban, a játékosok úgy szerezhetik meg az asztalon levő lapokat, hogy saját lapjaikkal együtt hazaviszik őket. A bubi 8, a dáma 9, a király 10 pontot ér, a többi lap pedig annyit, amennyit a névértéke. Az ász a legalacsonyabb lap.
Scopa – A játék menete
A játékosok húznak, a legalacsonyabb lap oszt. Mindkét játékos három lapot kap képpel lefelé. Ezután négy lapot terítünk ki felfedve az asztalon. A két játékos felváltva tesz ki a az asztalra egy-egy lapot felfedve a kezéből. Ha tudja, hazaviszi a lapot saját lapjával kiegészítve, vagy kettő, illetve több lapot visz haza (annyit, amennyi megegyezik értékben a saját lapjával) a kezében levő lappal kombinálva őket. Körönként csak egy lap vagy lapsor vihető haza. Amennyiben mind őr, mind sor elvitelére lehetősége van, a játékosnak a párt kell hazavinnie.
Az összes asztalon levő lap megszerzése az úgynevezett tábla. Ha semmilyen ütés nem lehetséges, a lap az asztalon marad vagy cserére kerül. A hazavitt lapokat a játékosok képpel lefelé tartják, kivéve azt a lapot, amivel a játékos táblát csinált, ez felfedve marad, tehát a tábláért jár pont egyben a játék végét is jelzi. Minden olyan esetben, amikor mindkét játékosnak elfogy a lapja, fejenként három új lapot osztunk, és a játék addig folytatódik, míg a csomag lapjai elfogynak, és a játékosok kezében sincs már lap. Aki az utolsó lapot kijátssza, az összes asztalon maradt lapot megkapja, de ez nem számít táblának.
Pontozás:
Minden játszma végén az alábbiak mindegyik 1 pontot ér:
- 21 vagy annál több lap hazavitele
- legalább hat káró hazavitele
- a káró hetes hazavitele (Sette bello)
- primiera: a hazavitt lapjai közül mindkét játékos kikeresi mindegyik szín legmagasabb lapját a következő lapértékek szerint: 7= 21; 6=18; ász=16; 5=15; 4=14; 3=13; 2=12; figurás lapok=10. Aza játékos kapja a pontot, akinek a legmagasabb négy lapja a legnagyobb összértékű.
- áblanyerés.
Győzelem
Az újabb leosztások addig követik egymást, míg valamelyik játékos eléri a 11 pontot, és ezzel megnyeri a játékot.
Forrás: Jim Glenn, Carey Denton: Családi játékok kincsestára, Kossuth Kiadó 2004